2011. április 26., kedd

Kassák és Füst Milán


„Erőkkel megáldott s kétségekkel és rémületekkel megvert ember” – írta Kassák Lajos Füst Milánról a Nyugatban, 1927-ben. Az itt közölt, két évvel későbbi levelezőlap ugyancsak kettejük kapcsolatáról, és egy harmadikról, a néhány hete elhunyt Osvát Ernőről szól.
Füst Milán, az „antiimpresszionista”, a „sötétnézésű és mélyenlátó középkori lélek” éppúgy tartozott Kassák köréhez, mint a Nyugatéhoz, ám semmilyen kategóriához, irányzathoz nem volt sorolható. Ugyanakkor volt egy kétségtelen igazodási pont az életében: Osvát Ernő, a kíméletlenül őszinte kritikus és szerkesztő, csaknem olyan kíméletlen, mint amilyen később Füst Milán maga is lett a hozzá forduló fiatal költőkkel.
Egy vékonyabb kötetet is kitennének naplójának azon részei, melyek Osváttal való kapcsolatáról szólnak, még évek múltán sem volt képes túltenni magát halálán, senkivel sem tudta pótolni hiányát. Holott a húszas években többször „szakítottak” (így írta naplójában), és porig sújtotta az 1927-ben elkészült Catullus című drámájának fogadtatása Osvát részéről („Nem remekmű. De rendkívüli munka.”), hiába közölte végül a Nyugat, és hiába méltatták barátai, többek között Kosztolányi Dezső. Szomjazott a kritikájára, de nem tudta elviselni. „Tűrnöm kell, hogy Osvát megtörje lendületemet, önérzetemet. Én bámulom szellemét s ambiciózus vagyok – s azt akarom, hogy munkám a legszigorúbb ítélet mértékének megfeleljen, - de viszont beteggé tesz, megőröl, hogy folyton az ő arcát látom magam előtt s az ő ízlése szerint próbálom mérlegelni, amit csinálok. – Borzasztó, ez lehetetlen, - egyetlen embernek dolgozni”. Máshol: „Sok kárt tud okozni Osvát. Valósággal nyomorúltnak éreztem magam, - nem akartam munkámról tudni, - gyűlöltem”. Íme egy naplóbejegyzés hónapokkal Osvát 1928 októberében bekövetkezett halála után: „Állandóan Osváttal álmodom most, minden éjjel… Hogy nem sikerült az öngyilkosság, - hogy súlyosan beteg... hogy él!” Két évvel később: „O. E. volt a szellemem köszörűköve, - nékem semmi más nem volt. Minthogy nagyon kemény kő volt: őt választottam – s minthogy hozzászoktam a keménységhez, - a puhábbak hozzá képest mit se számítottak többé”.
Fennmaradt egy levél, melyet egy nappal később, mint a tárgyalt levelezőlap, írt Elek Artúrnak, a Nyugat műkritikusának: „állandóan ő [Osvát] jár az eszemben, ez a szegény, ez a drága, ez a pótolhatatlan, haragszom rá, vitázom vele s egész életemmel csüggök rajta”Az alábbi levelezőlap abból az időszakból származik, amelyik hiányzik Füst terjedelmes, Szilágyi Judit által feldolgozott naplójából. Az egyik füzetet 1928. március 1-jén zárta, a meglévő következőt 1930. június 14-én kezdte. A kettő között, 1928 tavaszától fél évet Baden-Badenben, a Freud-tanítvány pszichoanalitikus, Georg Groddeck kezelése alatt töltött. Czeizel Endre kutatásaiból tudhatjuk, hogy az író igen sok, állítólag tizenkilenc különböző testi bajban szenvedett, ehhez jött mániás depressziója, mely gyermekkorától élete végig kísértette.
A levélben említett, Kassák által Osvátról írt cikk feltehetően az, melyet a Századok közölt a következő évben. (Kassák tollából több, Osvát vonatkozású írás is megjelent, A hiányzó kritika. Levél Osvát Ernőhöz című esszét 1927 decemberében hozta le a Korunk, az Emlékezzetek rá! című emlékversnek pedig a Munka adott helyet 1930-ban.) Az új lap alapításának szándéka éppen Kassákkal nem egészen érthető, legalábbis ekkor nem lehetett aktuális, hiszen a Munka 1928-tól elindult és tíz éven át működött.


Kassák és Füst kapcsoltára, ahogyan erre Somlyó György is kitért Füst-monográfiájában, a kölcsönös tisztelet volt jellemző. Kassák fent idézett méltatása éppen akkor jelent meg a Nyugatban, amikor a Catullus fogadtatása és az Osvát megjegyzései okozta sebek a legmélyebbek voltak. Füst hálájáról 1928. március 19-én kelt levele tanúskodik.

Nagyságos Kassák Lajos író Úrnak
Budapesten VI.
Lehel-utca 6. – V. em. 1.

(alatta pecséttel) Dr. Füst Milán
Budapest, I. Budaörsi-út 18. III. 28.
Telefon: Automata 539-24.

Kedves Lajos, nagyon köszönöm soraid. Azóta O. E.ről szóló cikkedet már elolvastam. A cikk nagyon érdekes, aki írta, elég jól ismerte őt. Én akkoriban még jobban ismertem, - életem egyik legfontosabb kérdése O. E. volt, - így hát nehezen vagyok kielégíthető. A cikknek több hibáját látom – ezekről azonban s általában arról a nagy kérdésről, hogy ki volt ez a szellem, csak személyesen tudnék, ha nem is vitázni, de észrevételeket cserélni. – Sajnálom, hogy bele kell nyugodnom, hogy hosszú ideig nem foglak látni. – Új lapot kellene csinálni Lajos, ha tudsz pénzes embert, aki hajlandó ily butaságra, hogy pénzét effélébe fektesse, - én készen állok. – Egyébként, ami történt: szomorít, de nem izgat, el voltam készülve rá. – Ne foglalkozzál íráson kívüli butaságokkal, Lajos, - ez a kérésem, ez a tanácsom. Ne tedd, ne tedd. Kár az energiákért s főként a szenvedésekért. Szíveld meg ezt a pár szót. – Dolgozom, megint nyakig belegabalyodtam egy átkozott munkába. – Egészségileg, most néhány nap óta tűrhetőbb az állapotunk. (Betegek voltunk.) Ölelünk Benneteket és arra kérünk, hogy fogadj szót nekünk. Barátod: Füst Milán.
A lapot visszaküldtem.
Bpest, 1929. december 11.

1 megjegyzés:

Mizi Margueron írta...

Sziasztok Barátaim, Puskás Juditnak hívnak Budapestről, Magyarországról Szakmailag sebész orvos vagyok, 52 éves vagyok, kérem figyelmesen olvassa el a valós életem tanúságait, hogyan állítottam vissza egykori szerelmemet két napon belül gyertyák megosztása után. ima, jó szándékom van itt megosztani a jó hírt Tudd, hogy ez az információ segít valakinek, aki most olvassa, meggyógyítani a megtört szívet, és két napon belül helyreállítani az elveszett szerelem kapcsolatát. Lehet, hogy az én tartózkodásom is hasonló, már évek óta házas voltam Áronnal, a múlt hónapban szakított velem, mindent megtettem, hogy újra szeressen, de hiábavaló volt minden, amit tettem, szerettem volna, ha visszajön. mert volt két közös gyerekünk és annyira szeretem, hogy nem bírom nélküle, mindent megkérdeztem tőle, megígértem, de nem volt hajlandó. Elmagyaráztam a problémámat a munkatársamnak, ő a legjobb barátom, és azt tanácsolta, hogy vegyem fel a kapcsolatot a Drigbinovia Szerelmi varázslattal, ez az egyetlen, ami segíthet, de én az a fajta vagyok, aki soha nem hisz abban, hogy létezik szerelmi varázslat. működhet, nem volt más választásom, mint megpróbálni, küldtem egy üzenetet doctorigbinovia93@gmail.com Email és whatsapp +12162022709 és viber +12066713285. Drigbinovia azt mondta, segíthet visszaszerezni a férjemet, hogy ne aggódjak, hogy minden rendben lesz három munkanap előtt, gondosan követtem minden utasítását, hogy mit tegyek a házamban egy szerelmi varázslat ima közben. az éjszaka. Drigbinovia sugárzott egy varázslatrészletet a szerelemről, és meglepő módon , A második nap 05:00 körül volt. hogy bocsánatot kérjen tőlem, és azt mondta, hogy haza fog jönni, hogy hiányzik neki a családja, annyira izgatott volt, hogy visszafogadtam. Drigbinovia a legjobb módja annak, hogy megmentse a házasságát, csak meg kell próbálnia?